Träning  


JYMPA

Jympan är vår klassiker. Varierad, funktionell, enkel att hänga med i - och en grym allroundträning. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Och till musik som väcker rörelselust.


Jympa bas Skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfritt, rejält och passar alla.

Jympa medel Passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar.
Tuffare tempo med både tyngre och lättare övningar. Hopp varvas med hoppfria steg. 

Jympa puls För dig som är van att jympa, gillar tempo och vill inspireras av rörelseutmaningar. Vi följer musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

Jympa station För dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Vi delar upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. 

Jympa soft Enkel träning som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

Jympa intensiv Ett utmanande och hårt pass med lika delar styrka och kondition. Du använder hela kroppen och jobbar i stora rörelser. Det är tung träning men inte slitig och vi lovar dig riktigt bra träning

Jympa familj Lekfull Jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Fokus är grovmotorisk träning och lekfulla rörelser till musik. 45 min.

Jympa mix På Jympa Mix har vi två ledare som håller i passet. Här samlas  både bas och medel eller medel och intensiv motionärer i samma sal. Det är ni som motionärer som bestämmer om ni vill göra bas, medel eller intensi övningar/rörelser.

Jympa enkel Jympa för dig med intellektuell funktionsnedsättning. Att röra sig är viktigare än själva rörelsen och Enkeljympan innebär enkla rörelser i ett lugnt tempo. Målet är att man ska få känna hur skönt och roligt det är att röra sig, både vad gäller styrka och kondition.

 


DANS/KOREOGRAFI

Dans fuego Inspirerat av latinska toner, rytmer och uttryck. Stilarna kan vara salsa, mambo, rumba, flamenco, cumbia, samba. Härma, släpp loss och ha kul med känsla och attityd.

Dans fusion Ett pass helt bestående av steg, moves och olika dansstilar. Mycket känsla, attityd och puls. Showa loss.

 


INSTRUKTIVA OCH FOKUSERADE PASS

Box Tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat. Kännbar, vrålkul träning. 


Cirkelfys Ett instruktivt, funktionellt pass som handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Vi skapar förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för - att kunna sträcka, böja och rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. 

Core Utmana din styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Träna utan redskap med endast kroppen som belastning. Perfekt för dig som är igång med träningen och vill jobba med övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. Ingen konditionsträning.

Flex Träna och utmana kroppens naturliga flexibilitet. Mjuka upp och sträck ut musklerna en i taget, eller i övningar för hela kroppen. Träningen fokuserar på dynamiska, tydliga och energifyllda övningar. För dig som är igång med träningen och vill jobba med rörlighet. 

Flex50: För dig som är morgonpigg och vill börja dagen med rörlighetsträ­ning. Samma upplägg som originalpasset, men något kortare. 

IntervallFlex 75: Kombipass med en inledande högintensiv intervalldel med styrka och kondition följt av en Flexdel. Passar dig som är vältränad och verkligen vill få en helhetsupplevelse. 

 
HIT Ett pass med hög intensitet, med moment från klassisk fysträning och hårda intervallpass. Alla fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. Tempot är högt. Vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger och medicinbollar. Du ska vara tränad och van att jobba med redskap. 

Skivstång För dig som gillar sportig, ösig styrketräning. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar. Även som 45 min.


SkivstångIntervall Ett Skivstångspass som plussats på med 15 min konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill kombinera Skivstång med konditionsträning i samma pass. 75 min.

Skivstång soft Är ett träningspass där man jobbar mer med teknik med enkla raka övningar och med ett tillåtande ledarskap. Lite längre tid mellan övningarna för att hinna skaka loss och ladda för nästa set. För dig som är ovan, otränad, bygger upp sig från skada, är äldre, vill träna återhämtande eller helt enkelt gillar att träna soft.

SkivstångSpin Se avsnittet under rubriken Spinning.

Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll eller viktskivor. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

Yoga Fysisk, lugn och meditativ yoga med klassiska och trygga yogaövningar för andning, rörlighet, styrka och balans. Upplev närvaro, ökad medvetenhet och stillhet. Passar även nybörjare. 

Yoga soft  Ett lugnt driv i träningen, ett skönt flöde mellan de olika momenten, t ex finns det mer ställtid och mer tid för att hinna uppleva, förstå och vid behov anpassa övningen.Övningar och upplägg är utvalda för att ge möjlighet till skonsam och tillgänglig utmaning (med avseende på t ex belastning och utgångsposition).

Yoga energy vänder sig till dem med yogavana och som söker en mer fysiskt utmanande yoga. Det kan vara medlemmar som redan gått på vårt Yoga-pass en tid och känner att de vill ha och klarar av en större utmaning, eller de som har erfarenhet av yoga från annat håll.

Vi yogar i ett energihöjande flöde med harmoni i andning och rörelse, och växlar mellan dynamiska sekvenser och att stanna tillräckligt länge i positionerna för att kunna fördjupa dem. 

CIRKELGYM

Cirkelgym Ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer/maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus är uthållig styrketräning med konditionsträning som bonus. Cirkeln består av 25 övningar för hela kroppen. Passar både erfarna och oerfarna.

Cirkelgym X Känslan är tuff och utmanande och intensiteten är hög. Man jobbar i par, den ena i maskin, den andra i en fri övning. Passet är för dig som är träningsvan, gillar att ta i och jobba med hög puls. Känn efter och låt det kännas!

Cirkelgym soft Är ett träningspass som är (teknik-) enkel med lättillgängliga övningar och med ett tillåtande ledarskap. Lite längre tid i förflyttningarna mellan övningarna. För dig som är ovan, otränad, bygger upp sig från skada, är äldre, vill träna återhämtande eller helt enkelt gillar att träna soft.

 

TRÄNA UTE

Cross/Offroad Ett pass med löpträning i grupp. Ibland utmanar du kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka. Andra gånger är målet att hålla ett jämt tempo under bestämd tid eller sträcka.