Träning  

Vad vill du träna idag?

Vi har över 70 olika träningsformer och vill ge dig så många alternativ att du kan träna och röra dig precis på det sätt som du själv vill. Alla baserade på kunskap om vad kroppen tål och behöver för att hålla ett helt liv. Det spelar ingen roll om du tränar för att nå ett mål eller bara någon timme då och då för att få tid för dig själv och din kropp. Hos oss kan du träna både tufft och mjukt. Allt för en så funktionell och varierad träning som möjligt. Eller för att helt enkelt bara anpassa den efter dagsformen. 

börja träna

Kanske var det ett tag sedan du tränade senast? 
Eller kanske har du aldrig tränat?

Det spelar ingen roll. Vi på Friskis vill vara med som pepp och stöd om du vill börja träna.

Varför träna? Det finns många svar på den frågan. Det kanske viktigaste är att träning är kul. Men träning är också viktigt. När du tränar blir du rikare på rörelser. Du får mer energi. Du får en härligare känsla i kroppen.Träning gör att du kan få ut mer av livet. Njuta ännu lite mer.


träna hårt

Hos Friskis&Svettis väljer du alltid hur mycket eller lite du vill ta i. Och vi har flera olika typer av träningspass som är särskilt designade för att utmana dig och din fysiska kapacitet maximalt.

Vad menas med hård träning?

Det är naturligtvis individuellt vad som upplevs som hård träning. Men du kan välja särskilt inriktad högintensiv intervallträning, atletisk- och kampsportsinspirerad träning, tuffa fyspass utomhus eller tung styrketräning i gymmet.

För vem är den hårda träningen?
Den hårdare träningen passar dig som vill gå utanför din fysiska och mentala bekvämlighetszon. Det är en förutsättning att vara ordentligt grundtränad, ha god teknik och kroppskännedom.

Varför och hur ska man träna hårt?
Det är inget måste men en del älskar känslan av hög intensitet och att ta i maximalt. Du ökar träningseffekten och minskar skaderisken om du ökar belastningen/intensiteten successivt. Variera gärna träningen och ge kroppen tillräckligt med återhämtning.
 

Passalternativ:

Box - tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla

Box är tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. I passet tränar du med handskar och mitsar. Träningen görs två och två under stora delar av passet. Box präglas av pepp, enkelhet, fight- och teamkänsla samt stor attityd. Alltid med glimten i ögat.

Gym - individuell träning med instruktörer

Jympa - vår klassiska gruppträning, bas-, medel- & intensivnivå

Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på bas, medel och intensiv nivå, alla med samma träningsupplägg. Ett brett utbud av Jympavarianter kompletterar klassikern, som t ex Jympa soft och Jympa puls.

Jympa bas från grunden utan hopp

Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa medel - högre tempo och hopp

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Jympa intensiv – högt tempo och tunga belastningar

Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. Styrketräningen innehåller riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på hög nivå.

Tips: För bästa effekt och säker träning, välj en nivå där du har marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul.

SkivstångIntervall - effektiv styrketräning och tuff kondition

Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

Spin intervall - tuff konditionsträning i intervallform

Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i fyra varianter: Långa, Korta, Pyramid/Stege och Norska.

Finns som puls. 

HIT - högintensiv träning

Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

Power Hour - ett tufft allroundpass

Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll eller viktskivor. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

träna soft

Friskis&Svettis erbjuder många olika typer av träningspass med inriktningen soft inom exempelvis Yoga, Spinning, Core, Jympa, Flex och styrkepass som Skivstång, Cirkelgym och Cirkelfys.

Vad är soft träning? Soft är uppbyggande, energigivande och hänsynsfullt utmanande träning. Du har stor möjlighet att anpassa träningen till dina förutsättningar och mer tid att känna in kropp och sinne.

Kan träning verkligen vara soft? Absolut! Träningen är fortfarande rejäl och effektiv men mer tillåtande och ostressad.

För vem är soft? Soft passar väldigt många av många olika anledningar. Du kan vara yngre, äldre, tränad, otränad, van eller ovan. Kanske behöver din kropp och ditt sinne lite extra omtanke. Soft passar även dig som tränar tufft och vill ha återhämtning emellanåt. Eller så gillar du helt enkelt att träna.
 

Passalternativ:

Cirkelfys soft - funktionell träning i stationer

Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.

Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Cirkelfys soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning. I Cirkelfys soft finns det gott om tid till varje övning, här är det ett ostressat tempo.

Cirkelgym soft - gruppträning med enkla gymmaskiner

Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika maskiner eller stationer placerade i cirkel. En ledare går igenom varje övning och hjälper till med teknik under passet. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna, övningarna är enkla att utföra och maskinerna lätta att ställa in. Cirkelgym kombinerar det bästa från grupp- och individuell träning.

I Cirkelgym soft får hållning och teknik mycket utrymme. Här finns det gott om tid till varje moment och du kan själv enkelt kan välja hur belastande träningen blir. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla. Cirkelgym soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning.

Flex soft - funktionell och mjuk rörlighetsträning

Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.

Flex soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

Jympa soft - tar hänsyn, bygger upp och utmanar

Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.

Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning. Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

Skivstång soft - rak styrketräning som passar alla

Skivstång är sportig, rak och ösig styrketräning. Med hjälp av vårt redskap skivstången tränar vi hela kroppen till drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på några viktplattor. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.

Under Skivstång soft har du gott om tid att komma in i varje övning och ledaren har ett extra stort fokus på att hjälpa dig hitta rätt teknik. Passet passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning.

Spin soft - konditionsträning på en lugnare nivå

För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. 

Yoga soft - mjuk och extra hänsynsfull yoga

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Yoga soft är en lugn och varsam träning som tar extra hänsyn till leder och muskler med mjuka tänjningar och yogapositioner och en medveten andning. Yoga soft passar dig som ny, ovan eller kanske känner dig stel. Eller dig som känner att ett extra lugnt, meditativt och avstressande pass är precis vad ditt sinne längtar efter. Träningen avslutas med skön avslappning.