Träning  

spinning

SPINNING 

Nyhet Spin play Spin play är förinspelade F&S spinpass där några av F&S rutinerade ledare guidar dig genom ett spinningpass via filmduken. Spin play kompletterar vårt utbud och gör att du får fler tider att träna på. Du får också uppleva ett nytt sätt att träna. För hur är det att spinna till en film? 

Spin Träna din kondition precis så mycket som du önskar. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Finns som 45, 55, 70 och 115 min.

Spin Puls Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen ansträngningsgrad. Informationen överförs trådlöst och visas anonymt på bild. Ett sätt att hitta din rätta individuella träningsnivå.

Nu kan du skapa ett konto på myACTIVIO och följa och se statistik över din träning. Läs mer hur du skapar ett konto här. Det finns även en app på telefonen som du kan ladda ner som heter Activio Workout, där hittar du mer information hur pulsträning fungerar. 

Spin intervall Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka konditionen. Här kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Finns som 45, 55 och 70 min.

Spin intervall puls Passupplägg samma som Spin intervall ovan. Här får du direkt feedback som kan guida din konditionsträning. Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen hjärtfrekvens. Ihop med din upplevelse av ansträngning kan du hitta din individuella träningsnivå. 55 och 70 min.

Spin soft För dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. 50 min.

SkivstångSpin Vi börjar med skivstång och avslutar med spinning. Superträning. 85 min.

Spin flow i grunden ett Spin distans-pass där extra fokus har lagts på att ge tid till att hamna i sköna ansträngningar, hitta andra andningen och samtidigt känna medvetenhet i träningen, musiken och flåset. Hitta flytet helt enkelt.

Passet riktar sig framförallt till dem som är vana vid spinning och gillar att mata på utan att det händer allt för mycket under träningen. Det ligger en hel del ansvar på deltagaren att kunna gå in i sig själv och ta vara på träning. Ledaren ger förutsättningarna men styr i mindre utsträckning än vanligt.

Utmaningen i Spin flow-passet kan vara den mentala uthålligheten i t ex långa sekvenser i höga tempon eller att kontrollera andningen i sega backar med mera motstånd. Ett spinningpass utan hets eller höga toppar i ansträngning.

Spin/Puls Distans Strävar du efter en "steady-state-känsla". Träningen är enkel att hänga med på, du klättrar mjukt upp i belastning och får en rejäl och uthållig konditionsträning. Helhetskänslan är ett flow.

 

Giro 4

Försäsongspass i fyra delar för cyklister

Genomförande i stort
• Genomförandeperiod – 6 månader, 24 veckor (start i mitten oktober-början november – avslut slutet mars-mitten april)
• Periodisering i 4 st block á 6veckor. Fokus inom respektive period är följande:
o 1. Anpassning, uthållighet, styrka och motorik
o 2. VO2max (hjärta, motor)
o 3. Upptrissad uthållighet
o 4. Mer av allt, utmana på slutet, tävlingsförberedelse
• Samma passupplägg alla 6 veckorna. Återhållsamt i början av perioden, mer utmanande i slutet av varje period.
• Passlängd 90min. (Utom period 2 = 75min).
• Fokus på sittande cykling, generell kadens 80-95rpm, kadens styrka 50-65rpm, kadens motorik 95-105rpm.
Tankar bakom upplägget
Spinning som ska efterlikna cykelträning. Lite längre pass med tydlig målsättning och med en början och ett slut, för ökad utveckling. Ger även ökad förståelse för träning och träningsupplägg/periodisering och hur olika träningsmetoder ska kännas. Ökad motivation att vara med på en resa!
Periodisering
Med periodisering får vi en planerad variation i belastning för att optimera utvecklingen av kapaciteten. Träningsplaneringen får en tydlig början och ett tydligt slut där vi jobbar mot ett mål. Det ger extra motivation att se utvecklingen under perioden och förstå hur och varför detta åstadkoms.
Träningsstyrning – hur ska det kännas?
Giro 4 är tänkt att instrueras utan styrning av pulsklocka. Pulsmätning skall om det används i detta pass ses som ett komplement till din upplevda ansträngning – inte tvärtom. Därför fokuserar vi på ansträngningsnivå och Borgskala – för att lära dig hur olika nivåer av ansträngning känns.